
Obytnou dodávkou do zasneženého Fínska
Už keď sme dodávku prerábali, vedeli sme, že chceme ísť na sever Fínska aj v čase snehu. Aktuálne máme za sebou dva týždne vo fínskom Laponsku s teplotami medzi -16°C až +2°C, prevažne okolo -5 °C a tak si dovolím pár postrehov.
❄️Že naše auto nie je do zimy ideálne sme vedeli vopred. Ale boli sme ochotní to risknúť. Už v Nórsku sme dokúpili reťaze na kolesá a prídavné svetlá. Ale zamerať sa chcem hlavne na teplotný komfort v aute.
❄️Vo Fínsku sa nedá dotankovať plyn do nádrže, čo sme pri prerábke nevedeli. Inak by sme dali dieslové kúrenie. Paradoxné je, že pôvodne aj malo byť, ale manžel sa na poslednú chvíľu rozhodol pre plynové. Toto je asi dosť zásadná vec, ktorú by sme drukýkrát nespravili. Je to menej praktické a naviac o dosť drahšie.
❄️Každopádne ale plyn za 10-15 minút vykúri auto tak, že je nám tu horko a to ešte máme otvorené strešné okno. Teraz s ním musíme šetriť, najbližšie dotankujeme až keď sa dostaneme pod polárnu kružnicu v Rovaniemi a spravíme si zachádzku do Švédska. Čo bude tak o dva týždne. Naša Truma Combi zvládne síce ohrev vzduchu aj s elektrinou, lenže nemá taký výkon a keď vonku fest mrzne (tým myslím -10 a zimšie), tak to dá sotva na 15°C v priestore auta.
❄️Prednú časť auta nemáme zateplenú prakticky vôbec. Na okná dávame termozatemňovacie fólie, ale sú nanič a na priestor nad kabínou sa akosi úplne zabudlo a kondenzuje sa tam voda. Vpredu sú teda najväčšie úniky tepla a sedieť tam večer tak jedine s mikinou alebo v deke.
❄️Kúpili sme elektrický ohrievač a umiestnili ho do kufra, pretože inak by nám zamrzli prídavné baterky (respektíve by sa nenabíjali), vďaka/kvôli protizamrzajúcemu ventilu by sa vypustila nádrž s čistou vodou a Truma Combi by si brala na kúrenie príliš chladný vzduch. Vďaka ohrievaču, ktorý stačí mať zapnutý na 1250 W máme pod posteľou teplo, minimalizuje sa únik cez netesné zadné dvere a do priestoru prúdi teplejší vzduch.
❄️Solárny panel je nám tu logicky zbytočný, slnko buď nesvieti a keď náhodou svieti, tak je nízko. Keďže takmer nejazdíme, tak sa baterka nenabíja ani jazdou. A preto sme odkázaní na externé pripojenie elektriny. Čiže trávime čas v kempoch.
❄️To nám v konečnom dôsledku nevadí a rátali sme s tým. Aj tak tu nie je sieť obytňákových servisných miest (ako v Španiesku či Nórsku), mnohé odľahlé miesta sú neodhrnuté a naviac máme zamrznutú nádrž na odpadnú vodu pod autom, takže sprcha a umývanie riadov sú v aute aktuálne nemožné. Preto kempingovú kuchynku a unlimited hot water v sprche vítame. Je to ale drahšie (okolo 30€/noc). Na druhej strane, tým že nejazdíme, ušetríme na nafte, ktorá vo Fínsku patrí k najdrahším v Európe.
❄️Ak je do -5°C, vlastne i elektrina stačí na komfortné teplo v aute, strešné okno je otvorené (ak zrovna husto nesneží). Okolo nuly už si hovoríme že je dosť teplo a neponáhlame tak pri zatváraní dverí keď sa ide dnu či von.
❄️No kto je zvyknutý na prekúrené byty, tak by tu asi dlho nevydržal. Ja osobne v nich trpím a nechápem že tam ľudia zvládnu fungovať, obzvlášť večer zaspať. Ja otužujem, Adam vydrží ešte viac v chlade a bežne behá v aute v krátkom oblečení, spí prevažne odokrytý a to strešné okno na noc otvárame, inak by ani nezaspal. Manžel si zvykol mať na sebe mikinu, ale on častejšie sedáva práve vpredu, kde tiahne najviac. Nám teda chladnejšie prostredie nevadí, ale asi to nie je pre každého. Naviac vieme, že tu chceme byť iba mesiac a iba teraz začiatkom ich zimy. V januári či februári, kedy mrzne i na -30°C by sme to naozaj s týmto autom neriskovali.
❄️Keď v noci teplota klesne k -10°C, spí sa síce parádne, lebo je tak príjemne chladno aj vnútri auta, ale ráno sa nikomu nechce vyliezť spod paplóna a prikúriť. Našťastie vďaka fínskemu posunu času sa manželovi pracovná doba začína až o jedenástej a tak nemusíme nikam ponáhlať.
❄️Na zem sme položili vlnený koberec, čo bola pôvodne krásna drahá fínska deka od Lapuan Kankurit, ktorá sa mi praním zrazila na tretinu pôvodnej veľkosti 🤦♀. Moja chyba. No hneď sa mi v kuchyni lepšie stojí a pripravujú raňajky.
❄️Áno, dá sa auto pripraviť aj lepšie a do väčšej zimy, vieme o veľa veciach, ktoré sme mohli spraviť. Ale po pár dňoch sme vychytali drobnosti, už je nám tu príjemne a v pohode nám to na tých pár týždňov stačí.
❄️Ak by sme sa teda mali poučiť, tak čo by sme spravili (inak), tak by to bolo: dieslové kúrenie, dozatepľovať kabínu, ohrev odpadnej nádrže a keby máme peňazí naviac a chceme sem ísť aj do väčšej zimy, tak i podlahové kúrenie a príhrev motora.
❄️A nešli by sme na celoročných gumách. Našťastie fínske hlavné ťahy sú luxusne odhrnuté, no občas tie vedľajšie nie sú a tam musíme ísť mimoriadne opatrne. To nás trochu limituje a držíme sa hlavného ťahu.
1 COMMENT
[…] plyn do nádrže a tak na kúrenie musíme využívať elektrinu (spomínala som v člunku Obytnou dodávkou do zasneženého Fínska). Ale i tak sme to nakoniec dokázali a Laponsko si krásne užili. Len turistiky bolo málo, lebo […]