
Výber dodávky a rozpočet
Po tom čo sme sa rozhodli, že do toho pôjdeme, začali sme riešiť najmä tri veci.
- Predať naše auto. To sme chceli už v lete, lenže pár dní potom, čo sme ho nafotili a než sme ho stihli dať na bazár, nám ho niekto na ulici oškrel. Dotyčný odišiel, pričom jeho by to stálo len trochu času, pretože by opravu hradilo povinné poistenie. Takto nám spravil škodu a my sme museli dať auto do opravy. Predali sme ho až v októbri
- Nájsť vhodnú dodávku. O tom sa rozpíšem nižšie.
- Spraviť prieskum, aké produkty doň budeme potrebovať, koľko nás to bude stáť a v akom poradí budeme čo pridávať a prerábať. O tom sa rozpíšem viac v niektorom budúcom príspevku.
Vyberáme dodávku
Tútu časť si zobral na starosť manžel a začal skúmať, aké sú možnosti. Aké dodávky sa prerábajú, aký majú motor, aké sú dlhé a aké sú vysoké. Manžel má cez 1,9 m, v dodávke bude zateplenie, podlaha, strop, bolo by skvelé, ak by sa tam mohol kedykoľvek postaviť a nehrbiť. Nákladný priestor musí mať výšku aspoň dva metre, obklady nám to znížia o dobrých 10 cm. Bude to náš domov nejakú dobu a chceme tam i záchod a sprchu. Oddelené, nie zabudované v nejakej skrini alebo zvonku, ako sa to občas robí. Takže musí byť aj dlhá, aspoň štyri metre.
Výber sme zúžili do dvoch skupín, vzhľadom na dostupnosť komponentov. Prakticky ide o rovnakú karosériu (často robenú v tej istej fabrike), tá len potom putuje k inej značke. Minimálne u tých ročníkov, ktoré sme pozerali to tak bolo. Prvá kategória sú autá Mercedes Sprinter a WV Crafter. Druhá kategória sú Fiat Ducato, Citroen Jumper a Peugeot Boxer. Spravili sme si tabuľku a veľa diskutovali, čo je väčšia priorita a čo menšia.
Sprinter / Crafter | Ducato / Jumper/ Boxer | |
Dĺžka | 4,3 m | 4,1 m |
Výška | 189 cm | 210 cm + |
Cena/servis | Drahší | Lacnejší |
Dizajn | Lepší, krajší | Horší, menej krajší |
Podpora RV doplnkov | Menšia | Väčšia |
Postupne sme k tomu pridali aj ďalšie parametre, napríklad šírka auta (kvôli posteli kolmo) atď. Víťazne z toho vyšla druhá kategória a tak sme začali hľadať medzi dodávkami Ducato, Jumper a Boxer. Dôležité pre nás bolo aj to, aby nebola staršia viac ako 5-6 rokov a mala najazdených pod 300 000 km. Najvyššie priority ale boli rozmer, klimatizácia a tempomat. Ak auto nemalo napríklad tempomat, hľadali sme ďalej. A boli sme zmierení s tým, že ho nájdeme až na v novom roku, na jar, kedy sa zrejme predáva viac dodávok.
Nakoniec sme auto našli už v novembri. Peugeot Boxer v najväčšom možnom rozmere, označuje sa ako L4H3. Má najazdené 350 000 km, čo je viac, ako sme chceli, ale dodávky sú robené tak, aby najazdili násobne viac kilometrov ako osobné auto. Naviac servis je lacnejší, minimálne oproti Audi, ktorú sme mali predtým. Druhá vec je, že auto bolo inak vo výbornom stave. Vedeli sme o nejakých závadach a že pôjde do servisu, stále to ale bolo v rámci nášho rozpočtu. A tým sa dostávam ku kapitole o rozpočte.
Rozpočet
Máme ho rozdelený na dve časti.
- Nákup auta + prvý servis. Keďže kupujeme jazdené auto, rátali sme aj so servisom hneď pri kúpe. Na to sme si dali spoločný rozpočet 250 000 Kč. A kedže ide o jednorázovú investíciu v krátkom časovom horizonte, zobrali sme si na ňu pôžičku. Auto sme kúpili za 202 000 Kč, aktuálne je v servise a ešte nevieme, koľko bude stáť oprava a servis, ale odhad je tam 20 000 Kč.
- Prerábanie. Tu máme rozpočet 200-300 tisíc, podľa toho, pre čo všetko sa definitívne rozhodneme. To už budeme financovať z našich výplat, pretože pôjde o postupné dokupovanie v priebehu viac ako polroka. Príjemným bonusom je, že od nového roka sa zvyšuje rodičovský príspevok o 80 000 Kč, ktorý si v priebehu pol roka vyberiem a pôjde práve na prerábku.
Takže v ideálnom prípade sa zmestíme do polmilióna. Tým odpovedám i na viaceré otázky, ktoré mi prišli do správ a to prečo prerábame, ale nekupujeme. Nuž, nové obytné autá sa pohybujú od milióna vyššie. Jazdené a prerobené sú síce lacnejšie, ale nie sú podľa našich potrieb, majú už čo to za sebou a môžu tam byť skryté hrozby v podobe hrdze a vody. My potrebujeme niečo, kde bude mať to svoje miesto aj jeden predškolák a budeme na tom jazdiť dlho, bude to náš domov. Nechceme obytňák na mesiac v lete k moru. Chceme, aby nám priestor maximálne vyhovoval, aby nám tam bolo teplo i príjemné, aby bol obytňák schopný zvládnuť zimné Fínsko i letné Portugalsko, aby bol užitočne využitý každý centimeter, aby tam bola oddelená sprcha a veľa ďalších detailov, na ktoré sme v priebehu štyroch mesiacov plánovania narazili a zhodli sme sa na nich.
2 COMMENTS
Zaujímalo by ma ako ste riešili váhu vozidla aby ste sa zmestili do 3,5t vsetko zo vsetkym alebo nebolo treba vela kalkulovať?
Museli sme kalkulovať. Snažili sme sa vyberať ľahšie materiály, ale niektoré dosky máme asi i zbytočne hrubé (kvôli bezpečnosti) a keby robíme dodávku znova, išli by sme do trochu tenších. A niektoré veci sme ani nedávali, napríklad markízu. Ono nie je ani tak problém zmestiť sa počas prerábky do tej hmotnosti. Dokonca i keď sme naplnili nádrž na naftu a vodu, tak sme boli v limite s rezervou. Prepisom sme prešli.
Problém nastáva keď sa zbalia osobné veci, potraviny, náradie a pod. Tam sa to nezdá, ale tá váha ide rýchlo hore. A to sme ani nemali bicykle, stolík a stoličky na posedenie vonku. To sú desiatky kilogramov najviac.
Pri prvej ceste sme tých 3,5 t mali prekročených, čo sme ale zistili až na ceste. Takže sme ešte odľahčovali a už sa vieme zbaliť viac naľahko. Ale záleží aj či má niekto dodávku len na pár týždňové cesty alebo v nej rok žije. Či ide na juh do tepla alebo je aj v zime na severe (reťaze sú tiež pekelne ťažké). To sú tiež veľké rozdiely.